Bez obav – zvládnu to
Identifikace projektu:
Registrační číslo projektu: | CZ.1.07/1.2.00/14.0052 |
Číslo Prioritní osy: | 7.1 - Počáteční vzdělávání |
Oblast podpory: | 7.1.2 - Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
Bez obav – zvládnu to
Stručný obsah projektu:
Cílem projektu je lépe připravit svěřence dětských domovů (dále jen DD) na úskalí, která je provází při vstupu do samostatného života.
Realizací projektu zlepšíme motivaci a kvalifikaci jedince k celoživotnímu učení a vytvoříme podmínky pro lepší uplatnění cílové skupiny při vstupu na trh práce a startu do života.
Projekt je zaměřen na zvyšování sebevědomí dětí, odstranění sociálně psychologických bariér, zvýšení komunikačních a jazykových schopností pomocí pravidelné práce s cílovou skupinou. Na základě jednání s řediteli DD je do projektu zařazen i modul vzdělávání ped. pracovníků.
Z návrhů a doporučení jsme připravily klíčové aktivity projektu tak, aby měly význam pro socializaci a uplatnění cílové skupiny v reálném životě. Vzdělávání je založeno na zážitkové metodě mimo ústav. Součástí projektu je i zavádění a řízení systému kvality péče v zapojených organizacích.
Bez obav – zvládnu to
Cílová skupina:
Projekt je zaměřen na děti z dětských domovů, které tvoří primární cílovou skupinu a pedagogičtí pracovníci jsou sekundární cílovou skupinou. Výstupem tedy bude proškolení 800 dětí a 90 vychovatelů z 30 DD v 5 krajích.
Bez obav – zvládnu to
Místo realizace a doba trvání projektu:
- Olomoucký kraj, Kraj Vysočina, Moravskoslezský kraj, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj
- 24 měsíců
Bez obav – zvládnu to
Partner projektu a Spolupracující organizace:
Partner projektu: EDUKOL
Spolupracující organizace:
- Olomoucký kraj: DD Olomouc, DD Štíty, DD Černá voda, DD Hranice, DD Přerov, DD Lipník nad Bečvou
- Moravskoslezský kraj: DD Budišov nad Budišovkou, DD Frýdek-Místek, DD Čeladná, DD Těrlicko, DD Příbor, DD Lichnov
- Zlínský kraj: DD Bojkovice, DD Valašské Klobouky, DD Zlín , DD Vizovice, DD Uherské Hradiště, DDValašské Meziříčí
- Jihomoravský kraj: DD Mikulov, DD Znojmo, DD Brno, DD Hodonín u Kunštátu, DD Tišnov, DD Boskovice
- Kraj Vysočina: DD Humpolec, DD Budkov, DD Hrotovice, DD Jemnice, DD Senožaty, DD Telč
Bez obav – zvládnu to
Aktivity projektu:
Vzdělávání bude probíhat jak přímo v DD tak formou mimoústavních pobytů na území kraje.
V rámci pilotního ověření budou vytvořeny 2 moduly pro děti a mládež a 1 modul pro výchovné pracovníky:
1. modul – Finanční gramotnost - Pracovní sešit - Část 1, Pracovní sešit - Část 2, Učebnice
Děti z DD nemají hlubší vztah k věcem, neznají jejich hodnotu, těžko chápou, že tyto věci (strava, ošacení, sešity,učebnice) nejsou zadarmo, ale někdo to musí zaplatit.
Pouze využití současného systému zacházení s reálnými finančními prostředky (kapesné) přiměje cílovou skupinu pochopit vztahové souvislosti ve finanční sféře v takové míře, aby si vše převzali a uvědomili později v reálném životě za branami DD.
Bude vytvořen systém čerpání kapesného (pravidelná částka každý týden) kdy děti si budou zapisovat co a kde utratily a následně to vše konzultovat s lektorem. Cílem je najít rozdíly mezi okamžitou spotřebou a možností nákupu v budoucnosti. Dále se bude modul zaobírat těmito tématy:
- peněžní gramotnost -správa hotovostních a bezhotovostních peněz
- správa nástrojů k tomu určených (např. běžný účet, platební nástroje apod.)
- rozpočtovou gramotnost - správa osobního/rodinného rozpočtu
- umění rozhodovat o alokaci finančních zdrojů - schopnost vytvořit si vlastní rozpočet z reálných pravidelných příjmů
- schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska použití peněz v reálném životě
- cena peněz, jak je rozmnožit a uchovat tak, aby se nerozkutáleli
- problematika půjček, zadlužení, exekucí jak tomu všemu předejít
- co dělat když peníze dojdou, kam jít, na koho se obrátit
Během zážitkových vzdělávacích aktivit mimo ústav nasimulujeme reálný život a s ním spojenou problematiku peněz. Děti a mládež si sami vyzkouší jak platit (jakoby) za jídlo, nocleh, různé aktivity, co dělat v případě že nemám na to, co si chci koupit atd. Ukážeme mládeži reálný život v reálném světě.
2. modul - Praktické dovednosti - Učebnice
V rámci tohoto modulu dojde k zlepšení připravenosti dospívající mládeže na samostatný život po opuštění DD. Děti se naučí sami vařit, připravit si suroviny na vaření, budou vědět jaké potraviny používat pro zdravý životní styl. Naučí se pracovat s keramikou, pracovat se dřevem na SŠ řezbářské Tovačov. Naučí se tak zručnosti a především získají pocitový vztah k věci, kterou vlastnoručně vyrobily. Podle toho se k ní taktéž budou chovat. To samé platí pro výrobky v oblasti šití a vyšívání (SOU oděvní Prostějov), určené nejen pro dívky.
Celkem bude během realizace tohoto modulu proškoleno 200 dětí. Každý člen cílové skupiny si bude moci vybrat, který z nabídnutých kurzů absolvuje: vaření, práce se dřevem, šití, atd.
3. modul – Vzdělávání vychovatelů - Komunikace
Práce pedagoga v DD je vysoce odborná, psychicky náročná činnost. Pro zvládání zátěžových situací při práci s dětmi, je potřeba pedagoga vzdělaného, nejen v oboru pedagogiky, ale i právního minima při jednání s cílovou skupinou. Proto je potřeba neustále zvyšovat profesionalitu pedagoga.
Pedagogické a právní minimum pro vychovatele pomůže vychovatelům zvýšit si osobní vzdělávání k tomu, aby časem sami mohli převzít lektorskou činnost pro jednotlivé moduly. Pedagogičtí a výchovní pracovníci si rozšíří dosavadní znalosti poznáním nových forem výuky.
Například aktivity zaměřené na sebereflexi, hodnocení, výměnu zkušeností s ostatními účastníky projektu, právní minimum při jednání s dětmi, problematika syndromu tzv. vyhoření, atd.
Bez obav – zvládnu to
Harmonogram projektu:
Rok: 2010
Název klíčové aktivity |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
IX. |
X. |
XI. |
XII. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Příprava, metodika a evaluace obsahu vzdělávacích modulů |
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
4. Realizace 3. modulu - Finanční gramotnost |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
5. Realizace 4. modulu - Praktické dovednosti a osobnostní motivace |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
6. Realizace 5.modulu - Pedagogické a právní minimum pro vychovatele |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
7. Neformální vzdělávání na mimoústavních pobytech |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
|
|
|
|
8. Řízení kvality péče v DD |
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
9. Evaluace projektových aktivit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok: 2011
Název klíčové aktivity |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
IX. |
X. |
XI. |
XII. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Příprava, metodika a evaluace obsahu vzdělávacích modulů |
x |
x |
x |
|
|
|
x |
x |
|
|
|
|
4. Realizace 3. modulu - Finanční gramotnost |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
5. Realizace 4. modulu - Praktické dovednosti a osobnostní motivace |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
6. Realizace 5.modulu - Pedagogické a právní minimum pro vychovatele |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
|
|
|
|
7. Neformální vzdělávání na mimoústavních pobytech |
|
x |
x |
|
|
|
x |
x |
|
|
|
|
8. Řízení kvality péče v DD |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
9. Evaluace projektových aktivit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok: 2012
Název klíčové aktivity |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
IX. |
X. |
XI. |
XII. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Příprava, metodika a evaluace obsahu vzdělávacích modulů |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Realizace 3. modulu - Finanční gramotnost |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Realizace 4. modulu - Praktické dovednosti a osobnostní motivace |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Realizace 5.modulu - Pedagogické a právní minimum pro vychovatele |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Neformální vzdělávání na mimoústavních pobytech |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Řízení kvality péče v DD |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Evaluace projektových aktivit |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
