Vzdělávání pro budoucnost v Olomouckém kraji
Stručný obsah projektu:
Hlavním cílem projektu Vzdělávání pro budoucnost v Olomouckém kraji je nabídnout pomoc při začleňování mládeže, která bude v blízké době odcházet z domova do společnosti, rozvíjet schopnosti v oblasti hledání a udržení si zaměstnání, při obstarávání bydlení a celkové samostatné existenci.
Děti a mládež bude mít možnost projít vzdělávacími moduly a osvojit si zážitkovou formou nové schopnosti a dovednosti. Speciálně vytvořený vzdělávací program bude nabídnut širokému spektru zájemců z řad zúčastněných ústavních zařízení. 
Vzdělávání pro budoucnost v Olomouckém kraji
Aktivity projektu:
Vzdělávání bude probíhat jak přímo v DD (1x týdně – pevný den, pevný čas) tak formou mimoústavních pobytů na území kraje:
-
2x – týdenní pobyty
-
4x – 3 denní pobyty
-
4x – 1 denní akce
V rámci pilotního ověření budou vytvořeny 4 moduly pro děti a mládež a 1 modul pro výchovné pracovníky:
1. modul – Motivační kurz - Metodika
– problematika osobnostní motivace, prevence proti kriminalitě
Hledání sám sebe před odchodem z DD - příprava na reálný život vyžaduje potřebnou znalost vlastního já, dále hledat motivaci k dalšímu vzdělávání v životě. Spolupracujeme s odborníky na danou problematiku, včetně odborníků v oblasti trestního práva, v oblasti řešení různých přestupků, krádeží (policie), řešení problematiky krátkodobých výhod x dlouhodobým nevýhodám, příklady ze života a pod.)
-
problematika osobnostní motivace
-
sebepoznání - vlastní identita
-
zvládnutí životního postoje
-
posouzení svých schopností
-
zodpovědnost za sebe sama
-
vím co chci, co potřebuji
-
vím co mohu nabídnout společnosti, rodině, blízkým
-
sociální a osobnostní rozvoj
-
střet zájmů - společnost x já jako osobnost a součást společnosti
-
schopnost x neschopnost přizpůsobit se požadavkům společnosti
-
mohu se změnit ano x ne; jak; v jaké časové rovině
-
prevence proti kriminalitě
-
realita skutečného života
-
jak zvládnout situace, které jsou v rozporu se zákony společnosti
-
prevence v oblasti kriminality a delikvence
2. modul - Finanční gramotnost - Metodika, Pracovní sešit, Učebnice, Kniha
- Děti a mládež se dozví o použití peněz v reálném životě, schopnost odlišit pravidelné výdaje na nákup základních věcí x občasný výdaj za dražší zboží, schopnost vytvořit si vlastní rozpočet z reálných pravidelných příjmů, co je to inkaso, SIPO, jak se platí
-
peněžní gramotnost - správa hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi
-
správa nástrojů k tomu určených (např. běžný účet, platební nástroje apod.)
-
rozpočtovou gramotnost - správa osobního/rodinného rozpočtu (např. schopnost vést rozpočet, stanovovat finanční cíle a rozhodovat o alokaci finančních zdrojů (co je to inkaso, SIPO) - schopnost vytvořit si vlastní rozpočet z reálných pravidelných příjmů
-
schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska použití peněz v reálném životě
-
znát cenu peněz
3. modul – Psychologické minimum - Metodika
- Během realizace projektu Vzdělávání pro budoucnost jsme zjistili nízkou aktivitu psychologů přímo v DD (nedostatek času, zájmu, financí). Mnoho dětí se tak chová zcela odlišně v partě (mládež plná sebevědomí, davové chování, ničeho se nebojím) a jinak vystupuje jako jednotlivec (nízké sebevědomí, ztráta identity ve společnosti, nezájem o další životní kroky). Tato bipolarita je markantnější než u dětí v klasických rodinách.
Jako reakce na návrhy jednotlivých koordinátorů z DD jsme proto zařadili i modul Psychologické minimum. Pravidelná docházka psychologa má za cíl pomoci dětem a mládeži v jejich nelehké životní situaci. Půjde především o:
-
práce jak s kolektivem, tak s jednotlivci,
-
jak rozpoznat šikanu a co dělat, na koho se obrátit když nevím kudy kam,
-
jak pomoci kamarádovi s problémem.
-
přijmout základní všeobecně uznávané společenské, morální a estetické hodnoty
-
podílet se na utváření společenské pohody
-
utváření osobnostní pohody
-
spolupráce s odborníky v dané problematice
4.modul – Praktické dovednosti - Metodika
– Většina dětí po opuštění DD či VÚM neví jak si uvařit, přišít upadlý knoflík, či vyprat v pračce. V tomto modulu si klademe za cíl naučit cílovou skupinu základním dovednostem, potřebným ke každodennímu životu:
-
oděv jako výraz osobnosti, styly odívání , tvorba oděvů, základy praní, žehlení,
-
domácí kutilství, zvládnutí jednoduchých prací, běžné opravy v domácnosti ( spravit kapající kohoutek, výměna žárovek apod. )
-
základy řezbářství- práce se dřevem ( základy pro práci se dřevem - jak se zpracovává, co lze vytvořit ze dřeva, názorné příklady)
-
práce s hlínou, použití hlíny k tvorbě potřebných předmětů k životu, k předmětům uměleckého ztvárnění apod.
-
zdravý životní styl, současné trendy ve výživě, příprava jídla( rozpoznat druhy potravin, dokázat je použít v kuchyni pro potřebu rodiny, svoji, znát nutriční hodnotu jídla pro zdravou výživu apod.)
-
etiketa- chování ve společnosti
Jedná se pravidelné lekce jak přímo v DD, tak i formou návštěv ve spolupracujících organizacích: Hotelová škola Vincenze Priessnitze v Jeseníku, Oděvní průmyslová škola Prostějov, Střední škola gastronomie praktik v Olomouci, Střední škola řezbářská v Tovačově.
5. modul – Vzdělávání vychovatelů - Metodika
- dle návrhů a doporučení ze strany vedoucích pracovníků DD a VÚM jsme do projektu zařadili i 5.modul pro pedagogické pracovníky a vychovatele. V současném systému dalšího vzdělávání je nedostatečný prostor pro tematické kurzy pro výchovné pracovníky. Tito pracovníci nemají prostor podělit se o různé zážitky z práce, vyměnit si zkušenosti a nabrat nové síly do další práce. Vzdělávací modul bude organizován relaxačně-vzdělávací formou, která se nám osvědčila v dříve realizovaných projektech.