Hravý svět
Stručný obsah projektu:
Cílem našeho projektu je vytvořit sadu inovativních akreditovaných kurzů pro výuku polytechnické výchovy na vybrané MŠ a školská zařízení. Smyslem těchto kurzů je naučit pedagogy, jak rozvíjet individuální schopnosti dítěte (formou činnosti, spojující v sobě prvky hry, řemeslné tvorby, kreativního procesu a kolektivní spolupráce).
Kurzy jsou zaměřeny na práci s výukovými pomůckami, které zahrnují speciální dřevěné stavebnice a skládačky, sadu pro práci s 3D perem a sadu pro práci s modelovací hmotou fimo. Pedagogové se tedy setkají s různými typy činností i s různými přírodními i syntetickými materiály.
Ve spolupráci s odborníky z oblastí alternativního školství (modely montesooriovské a waldorfské pedagogiky) a psychologie dítěte jsme vytvořili návrhy jednotlivých pomůcek, uzpůsobených potřebám cílů polytechnické výchovy (nácvik manuálních dovedností, pravolevé orientace, jemné motoriky apod.).
Vzdělávání pedagogických pracovníků je plánováno jako forma akreditovaných praktických školení, které přinesou účastníkům přímou zkušenost s polytechnickými disciplínami a okamžitou aplikovatelností nově získaných informací ve vlastní pedagogické praxi.
Hravý svět
Aktivity projektu:
Projektu bude rozdělen na následující aktivity:
Aktivita 1 – ZPRACOVÁNÍ METODIKY A OBSAHOVÉ NÁPLNĚ KURZŮ A JEJICH AKREDITACE
V rámci této KA zpracujeme strukturu pěti nově vytvářených výukových kurzů a na závěr proškolíme pedagogy. Navrhneme metodiku tvorby jednotlivých bloků. Specifikujeme požadavky na šablony pro vytváření jednotlivých komponent kurzů tak, aby byly kurzy vytvářeny jednotným způsobem a byly snadno integrovatelné do plánovaného prostředí projektu. Na realizaci této klíčové aktivity se budou podílet především metodici jednotlivých kurzů společně s odborným garantem a vedoucím projektu. Pro každý kurz bude dle metodiky vytvořena osnova a vlastní obsahová náplň kurzu v rozsahu cca 10 stran pro každý kurz.
Výstupem aktivity bude metodika jednotlivých kurzů, sestavená metodickým týmem složeným z odborníků. Prioritami metodiky budou kromě záruky odborného přístupu také výstižnost, stručnost a zajímavost obsahu jednotlivých kurzů.
Metodickou část budou zajišťovat pracovníci sdružení a pedagogičtí pracovníci Univerzity Palackého v Olomouci, se kterými máme navázanou dlouhodobou spolupráci.
Aktivita 2 – REALIZACE KURZU Č. 1 – MODELOVÁNÍ Z HMOTY FIMO
Účelem tohoto kurzu je seznámit účastníky s prací s hmotou fimo a s jejím využitím v rámci polytechnické výchovy v mateřských školách. Kurz bude rozdělen do tří částí po dvou hodinách.
Absolvováním tohoto kurzu se účastníci seznámí s hmotou fimo, jejím výtvarným potenciálem a způsobem, jakým ji uplatnit v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Naučí se rovněž technikám zpracovávání hmoty fimo za účelem vytvoření dekorativního nebo uměleckého předmětu. Budou poučeni o přínosu práce s hmotou fimo v rámci polytechnické výchovy na mateřských školách. Dále budou poučeni o způsobu skupinové práce s hmotou fimo a o bezpečnosti práce s ní.
Prostřednictvím tohoto kurzu získají účastníci možnost aktivně využívat hmotu fimo přímo ve vlastní výuce či jiné odborné pedagogické práci.
Aktivita 3 – REALIZACE KURZU Č. 2 – HRA RELIÉFY
Účelem tohoto kurzu je seznámit účastníky s prací s hrou Reliéfy a s jejím využitím v rámci polytechnické výchovy v mateřských školách. Kurz bude rozdělen do dvou částí po dvou hodinách.
Absolvováním tohoto kurzu se účastníci seznámí s hrou Reliéfy a se způsobem, jakým ji uplatnit v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Budou poučeni o přínosu práce s hrou Reliéfy v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Dále budou poučeni o bezpečnosti práce s hrou Reliéfy.
Prostřednictvím tohoto kurzu získají účastníci možnost aktivně využívat hru Reliéfy přímo ve vlastní výuce či jiné odborné pedagogické práci.
Aktivita 4 – REALIZACE KURZU Č. 3. – MALOVÁNÍ DO VZDUCHU
Účelem tohoto kurzu je seznámit účastníky s prací s pomůckou 3D pero a s jejím využitím v rámci polytechnické výchovy v mateřských školách. Kurz bude rozdělen do tří částí po dvou hodinách.
Absolvováním tohoto kurzu se účastníci seznámí s pomůckou zvanou 3D pero, jejím výtvarným potenciálem a způsobem, jakým ji uplatnit v rámci výuky polytechnické výchovy. Naučí se technikám práce s 3D perem za účelem vytvoření dekorativního nebo uměleckého předmětu. Budou poučeni o přínosu práce s 3D perem v rámci polytechnické výchovy na mateřských školách. Rovněž budou poučeni o způsobu skupinové práce s 3D perem a o bezpečnosti práce s ním.
Prostřednictvím tohoto kurzu získají účastníci možnost aktivně využívat 3D pero přímo ve vlastní výuce či jiné odborné pedagogické práci.
Aktivita 5 – REALIZACE KURZU Č. 4. – PAPÍROVÁ STAVEBNICE
Účelem tohoto kurzu je seznámit účastníky s prací s pomůckou Papírová stavebnice a s jejím využitím v rámci polytechnické výchovy v mateřských školách. Kurz bude rozdělen do dvou částí po dvou hodinách.
Absolvováním tohoto kurzu se účastníci seznámí s pomůckou a způsobem, jakým ji uplatnit v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Naučí se technikám práce s pomůckou za účelem vytvoření dekorativního nebo uměleckého předmětu. Budou poučeni o přínosu práce s pomůckou v rámci polytechnické výchovy na mateřských školách. Rovněž budou poučeni o způsobu skupinové práce s pomůckou a o bezpečnosti práce s ní.
Prostřednictvím tohoto kurzu získají účastníci možnost aktivně využívat pomůcku přímo ve vlastní výuce či jiné odborné pedagogické práci.
Aktivita 6 – REALIZACE KURZU Č. 5 – STAVEBNICE ROZETA
Účelem tohoto kurzu je seznámit s prací se stavebnicí Rozeta a s jejím využitím v rámci polytechnické výchovy v mateřských školách. Kurz bude rozdělen do dvou částí po dvou hodinách.
Absolvováním tohoto kurzu se účastníci seznámí se stavebnicí Rozeta a se způsobem, jakým ji uplatnit v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Budou poučeni o přínosu práce se stavebnicí Rozeta v rámci výuky polytechnické výchovy na mateřských školách. Rovněž budou poučeni o způsobu skupinové práce se stavebnicí Rozeta a o bezpečnosti při práci s ní.
Prostřednictvím tohoto kurzu získají účastníci možnost aktivně využívat stavebnici Rozeta přímo ve vlastní výuce či jiné odborné pedagogické práci.
Aktivita 7 – REALIZACE KURZU Č. 6. – MODERNÍ TRENDY VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ PŮSOBÍCÍCH V ÚSTAVNÍ VÝCHOVĚ
Tento již akreditovaný byl do projektu zařazen na základě požadavků některých předškolních zařízení, jejichž vedení usiluje o seznámení s praktickými inovacemi pro jejich práci v ústavní výchově. Vzdělávání bude probíhat kombinací několika technik (zážitková forma vzdělávání, sebezkušenostní vzdělávání, atd.).
Tematicky půjde o tyto oblasti práce s dětmi v ústavní výchově:
- Skupina, do které přicházejí a ze které odcházejí děti
- Skupina, ve které jsou zastoupeny různé typy dětí
- Jak pracovat s dítětem, které má potíže ve skupině
- Balintovská skupina
- Seberozvoj, zaměření na svou osobnost
- Jak se lépe vyznat sám v sobě
- Autoregulace-sebeřízení, syndrom vyhoření
- Komunikační dovednosti a postupy při práci s dětmi
- Oblasti výchovy, na které bychom se měli zaměřit
- Přehled přístupů a výchovných stylů při práci s dětmi